söndag 8 april 2012

Bokashi

Häromdagen så tappade jag upp det sista lakvattnet från min bokashi hink. Det kommer bli det bästa elixiret för grönsakerna i sommar!
1 delar vätska och tio delar vatten.



Det var mycket tjat om Bokashi i höstas så jag tänkte att man kanske skulle prova det själv och se om det verkligen var sådär bra. Och det är det. Bokashi är ett sorts strö gjort på vetekli blandat med microorganismer (Microorganismer är de små bakterierna i jorden som bryter ned växtdelar till jord). Man strör den här blandningen över sitt hushållsavfall, såsom fisk, kött grönsaker och allt det där som man äter. Och sedan så får de tillsammans jäsa i en lufttät hink i några veckor och sedan är det färdigt att grävas ned i jorden.

Och det som är så bra är att det inte ruttnar utan spjälkas och behåller sina proteiner, mineraler och näringsämnen intakt och sedan när det kommer i kontakt med jord så börjar mikroberna arbeta för att göra om det till kompost. Så nu har jag 38 L kompost som ska ned i bänkarna i Indianparken.

Om du vill veta mer om bokashi så besök deras hemsida www.bokashi.se

1 kommentar:

  1. Hej Sara! intressant läsa om bokashin. Jag tänker också börja, men undrar om hinkarna. Tycker du det är värt pengarna att köpa hinkarna med kran? Mvh /Annika

    SvaraRadera