torsdag 10 juni 2010

Bevattning

I veckan har jag fått göra en installation med pelargoner. Den här vintern så dog nästan alla pelargoner som stod i växthuset. De brukar klara att stå i växthus över vintern men den här vintern var för kall för att de skulle orka. Så i år köpte Helena in typ 15 moderplantor av olika sorter som Agneta tog sticklingar av. Jag byggde upp en trapp av pallar, där moder plantorna får stå högst upp och sticklingarna klättra nedåt på stegen.





Eftersom vi nu är hela 6 personer i trädgården så gick Helena igenom med oss hur vattningen går till i växthusen. I ettan har vi ett underbart bevattningssystem. Det är fem hinkar som man fyller för hand och droppslangar som går ut i alla bäddar. Och så bara känner man på jorden när det behövs vattnas. Man kan gräva ned handen i jorden och ta upp lite jord som man sticker under näsan. Så ska man sniffa lite och nästan känna lukten av fukten. Gör man inte det så behövs det mer vatten! Och märker man en dag att det fortfarande är vatten i en hink, så kan det vara stopp någonstans i slangen. Då får man bara öppna droppslangen längs ned och blåsa. Så enkelt är det! Så gick vi in i tvåan och trean, där ska det vattnas ordentligt och det ska vattnas nerifrån. Det är för att rötterna ska lära sig att ta sig nedåt istället för att ligga på ytan. Men om man vattnar och märker att de är en kruka som är väldigt jättetorr så måste man vattna den ovanifrån, för då är den så torr att rötterna inte orkar ta sig ned och ta upp näringen.






En tidig morgon var jag och Helena borta i tomatväxthuset. Jag vet nu att det är 250 km stort. Jag hängde upp de sista snörerna och Helena knippsade fast tomaterna och rensade bort ogräset som var lika stort som plantorna. Om ni kollar på bilden så ser man att ruccolan är i princip också lika stor som tomat plantorna. Ruccolan är inte alls lika fin och frodig hemma här i trägården, här har den bara gått i blom väldigt fort.. Innan vi gick på fika så skördade vi sallat. Så himla fin!






Jag har alltid lite projekt på G i trägården. Just nu så håller jag på att rensa bort rävsvansarna i havet, som jag kallar det. Det är en halvcirkel med en häck av åbrodd och granitskivor i mitten där det ska växa örter. Från början var det tänkt att de skulle ha en munkegång. en så kallad kloster kryddträdgård. Med fyra hörnor, fyra raka gångar som möts i en mitt. Men det var för fuktigt där så de la på granitskivorna istället och nu växer det kryddor emellan dem. Just nu är det lite på halvsvaj med kryddorna, rävsvansarna, eller åkerfräken har tagit över allt. Så jag håller på att rensa bort det och fylla de tomma ytorna med mera kryddor.





Det andra projektet är en gammal kryddbädd som är översållad med ogräs.
Den har jag och Maja grävt om och gödslat. Och i nästa vecka ska vi förhoppningsvis hämta Dahlior. Det är en väldigt gammal gumma som bor här på ön som har hela källaren full med Dahlia knölar som hon vill bli av med. Så jag har övertalat Helena att vi borde ha en bädd med Dahlior. Så nu blir det det!





Nu måste jag tyvärr avsluta för jag börjar jobba om minus 8 minuter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar