söndag 8 augusti 2010

Fröpåsar

Nu är det ju dags att börja samla frön. Och vad är då inte bättre än att få lära sig hur man gör de här smarta fröpåsarna, som ser sjukt svåra ut att göra!
Allt du behöver är ett papper, gärna runt ca 15 x 15 cm. Vik det på mitten.
Vik de öppna långsidorna tillsammans 2 gånger. Vänd upp den andra sidan och vik in ett hörn. Stoppa sedan in spetsen under fliken. Då kan man börja stoppa in fröerna i den öppna änden. Vik sedan andra ändan likadant. Då ska påsen se ut som på bilden från den 27 juli. Klart! :)


Vi har haft en hönsmamma och fyra kycklingar i en väldigt liten bur ett väldigt långt tag. Och jag har känt att jag inte riktigt har kunnat stå för att de bor där. Varje dag har det varit massor med barn runt den lilla buren och jag har bara känt ångest när jag kollat ditåt. Häromdagen så kunde jag inte hålla mig längre så jag gick till Helena och talade om som det var. Och att jag väldigt gärna kunde tänka mig att flytta dem själv. Bara de slapp vara i den där buren. Och det fick jag! Så nu bor de med de andra kycklingarna och får gå fria utan att ha kameror, fingrar och ansikten tätt inpå sig.



Det är så mycket som går på rutin nu i trädgården så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva som kan intressera er. Men jag kan ju berätta om vad jag lärde mig häromdagen. Den löken som man ska lagra, ska man vänta med att skörda tills blasten har lagt sig ned. När blasten har lagt sig ned så har löken tagit åt sig all den näring den vill ha och är färdig för att tas upp. Det ni!

Åh åh, jag höll ju på att glömma! Dahliorna har slagit ut. Det är så fint och de är gula.




Och kål-landet är så jäkla vackert. Joppe de här bilderna är bara så att du kan få se hur fint det blev.







2 kommentarer:

  1. Så jäkla fint alltihopa. Till och med dahliorna!
    /Joppe

    SvaraRadera
  2. Hej Sara!

    Underbara bilder! Älskar fotografiet med dahliorna! Hoppas att ni hade trevligt på utflykten som ni väl hade idag den 9 augusti.

    Jag saknar er på Kosters trädgårdar! Hälsa, är Du gullig Sara! Hoppas vi ses nästa sommar eller kanske i Järna. Jag har sökt till en minikurs där.

    Allt gott till Sara och tack för att Du har lärt mig! Ska försöka få Dina Ringblomsfrön i jorden under denna vecka!

    Eva =o)

    SvaraRadera