fredag 20 augusti 2010

Stickklingar

Ett tips om du ska pyssla bland rosor. Ha på dig en tröja. Gärna långärmat. Annars kommer du se ut som jag gör nu.



Jag har hittat ett väldigt bra exempel på varför man kan tänka sig att täcka sin odlings bädd med halm. Halvera ditt ogräs rensandet, täck!



Fortsatte med gurkorna idag, nu är det klippt och skuret. Igår så fick jag lära mig hur man tar stickklingar på vinet. Det är enkelt. Håll koll på åt vilket håll grenen går, annars är det lätt att man sticker ned fel ände i jorden. Klipp av i lagom stora bitar och lämna en gren med ett blad på. Så orkar sticklingen växa och skaffa sig rötter snabbare. Längs ned gör man ett snitt med en kniv och stoppar ned grenen med snittytan mot kanten av krukan. Det funkar förvisso att stoppa ned den direkt i mitten men jag har hört att det är varmare mot kruk kanten plus att sticklingen får stöd i början. Vattna, och klart! (den sista bilden är på en färdig stickling, alltså ingen ny gjord!)










Från och med idag så har vi eko-låda fast i påse som vi ska skicka till kunder i stan varje fredag. Utbudet är: 3 olika sorters tomater, persilja, gurka och annat smått och gott. Det ni.





Annars idag så har jag grävt om lite bäddar och sått ruccola. Det gick väldigt snabbt måste jag säga. Först, grävs det runt med grep. Sedan, kratta ut och gör nästa raka rader. Häll i vatten så att fröna får sin första vattenkontakt. I med fröna, täck över med jord och stampa till med krattan så de får jordkontakt. Finfint.







Nästa vecka ska vi börja beskära våra fruktträd. Ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar