fredag 23 juli 2010

Brinnande maskar

Komposten brinner nästan. Om det hade varit en varmkompost så hade det vart riktigt bra, men nu när det är en maskkompost så funkar inte det så bra. Maskarna drar sig åt sidorna och det luktar apa. Jag kan stå ut med hushållsavfall men den här lukten av nästan överhettad kompost fick mig nästan att kräkas. Vi har försökt att röra om och gräva den efter varje tömning men det räcker liksom inte. Och så har de fantastiska vita fluglarverna lagt sig överallt. Jag funderade om det inte hälls på för mycket hushållsafvall på en och samma dag. Läste i en av mina trädgårdsböcker att när man ska skaffa sig en maskkompost, så ska man väga innehållet av det man slänger på en vecka för att matcha för hur mycket maskar man ska ha. Så har man 2 kilo avfall så skaffar man 2 kilo maskar. Pratade med Helena och idag så har vi startat två stycken komposter till. Så tömms det i en av de tre om dagen, så hinner maskarna äta!




Så har vi hängt upp nästan all vitlök i trean, så nu är det är bara en bädd kvar.



Annars så har jag suttit och vikt fröpåsar för hela slanten. Det är rätt kul. När jag kommit på hur jag ska kunna beskriva hur man gör på ett bra sätt så ska jag lära er. Lovar!

1 kommentar:

  1. här är beskrivningen http://www.observatoriet.kva.se/bilder/sp22.PDF

    SvaraRadera