torsdag 8 juli 2010

Tripex

Igår kom det kvalster på posten. De har vi satt på gurkplantorna för att förebygga Tripsangrepp. Trips är en skadeinsekt som lägger väldigt mycket larver som suger ut näring ur cellerna på bladens undersida. Och det här kvalster äter upp Tripsen och förökar sig i de små påsarna. Väldigt fiffigt.



Allting växer så himla fort nu förtiden. Jag var borta i två dagar från trädgården och på den tiden hade gurkplantorna växt över 20 centimeter! På varje gurkplanta har vi sparat två skott längs ned på varje sida så att det blir dubbelt så många plantor. Det tycker jag verkar så smart, man sparar plats och får dubbel skörd. Och sedan tar vi bort alla andra små tjuvar ovanför.



Jag har upptäckt att när man jobbar med odlande så uppskattar man regnet på ett helt annat vis. Idag har det regnat hela dagen och det är så skönt. Alla växter utomhus behöver inte vattnas och tunnorna fylls på med mer regnvatten. Ikväll så är det ett uppträdande här så alla i personalen springer omkring och ser antingen stressade ut eller nervösa. Det är skönt att jag inte jobbar därinne ikväll. Det är bokat upp till 80 pers i hela resturangen. Jag förstår inte hur de ska få plats.. Men det brukar ordna sig på något vis i alla fall.

Squashen är den enda grönsaken förutom sallad som vi kan sälja just nu. Och persilja och dill förstås. Idag har vi rensat bort ogräs mellan purjun och fyllt på med sallat på de tomma ytorna. Och såklart täckt med ännu mera halm. Jag längtar tills vi ska plocka upp Vitlöken, då kommer det bli helt galet här. Alla vill ha vitlöken. De går liksom och suktar redan nu. Det är knappt så att Stefan och Helena får någon åt sig själva efteråt.

Haha igår så stod jag nere vid dammen och höll Stefan i koppel. Det kändes lite märkligt. Han har nämligen köpt vadarbyxor och behövde mig som livlina när han skulle ned i dammen och skära av vassen. Det såg rätt kul ut. Joppe, jag vet att du kommer älska den här bilden!

1 kommentar:

  1. Hmm...det blev visst ingen pepparmynta denna veckan..
    Och hur mycket kommer ha hänt i trädgården när jag är tillbaka på måndag egentligen? För då hoppas jag verkligen att jag är kry igen..igår var jag helt utslagen hela dan så jag kom aldrig iväg på begravningen jag skulle varit på..men idag blir jag iallafall människa när jag knaprar febernedsättande..
    Det hade ju varit lite kul att se Stefan kopplad..hehe
    Vi ses väl på måndag..
    Kram/Tesa

    SvaraRadera