lördag 26 februari 2011

Vintergrönska

Det är lite svårt att tänka att det snart är vår. Särskilt med denna iskyla och blixthalka utanför dörren. Men då är det tur att man kan tjuvstarta med lite olika sallader, såsom rucola eller någon annan god plocksallat. Och det är superenkelt. Allt man behöver är en förpackning av något slag tex som i mitt fall, en bregott förpackning. Gör små hål i botten och ställ locket under så funkar det precis som ett avrinningsfat. Fyll på med jord, gärna såjord eftersom de flesta frön inte klarar så näringsrik jord som plantjord, oftast så fräter jorden sönder fröna och så ruttnar dem.

Jag hittade ingen bra såjord, så jag köpte blomjord. Det är ungefär samma sak som plantjord. Det var antingen det eller att köpa Eldorados såjord. Och det kommer jag aldrig köpa. Anledningen till att jag kunde köpa blomjord är att jag har Vermiculite, som är ett sorts lerskiffer. Det håller fukt och värme jättebra, släpper igenom ljus och funkar som substitut för såjord vid sådd. Fyll förpackningen med jord, häll på ett lager med vermiculite, lägg därefter i fröna, låt de inte komma i kontakt med jorden. Och därefter vermiculite igen, beroende på hur ljusgroende fröna är. Ställ förpackningen i ett relativt ljust fönster, vattna inte för ofta. Och vips! Så har du en liten salladsodling i fönstret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar