fredag 14 maj 2010

Koas och perenner

Jag är så slut! Har inte jobbat mer än vanligt men ändå är jag galet trött. Full rulle idag, massor med folk som ville ha tomater, persilja och blomster om vart annat. Och vi hämtade massor med perenner som maja och joppe stoppede ner i bäddarna. De bilderna kommer efter helgen. I förrgår gjorde vi klart på Nordkoster, det var kul och jobbigt. Skulle rensa bort brännässlor runt vresrosor och i. Det gör ont när man tar tag i fel växt.. Men vi fick in snitsen till slut och vid ett så kunde vi ta oss tillbaka till syd. Väl hemma visade Helena oss en katalog med fakta om olika växter, från lantbruksuniversitetet. I den kan man slå upp om olika frukter, träd och liknande.



Jag och Maja ställde oss i såkammaren och skolade om den sista gurkan medans Joppe och Helena åkte upp till tomatväxthuset och fixade droppbevattningen. Innan vi gav upp för dagen grävde vi om en bädd till.

Igår flyttade vi ut så mycket växter som möjligt från såkammaren, de börjar må rätt dåligt av att stå där inne i tropikerna. Så vi strukturerade om i trean och byggde upp ett nytt bord i tvåan.






Vi kallar de tre växthusen för ettan, tvåan och trean för att göra det så enkelt som möjligt. I ettan är det bänkar med plocksallat, mangold, rädisa och det står ett fikonträd samt ett vin.






I tvåan är det väldigt flexibelt, där brukar det hållas konferanser och konstnärer kan ha utställningar. Just nu faktiskt så startar det en utställning. Vattenstenar av Birgitta Sander. Som håller på i en månad prick. Väldigt fina bilder!





I trean är det bord med sommarblommor på för tillfället. Jag tror de ska stå där hela sommarn. Och längst in i hörnet finns en diskbänk där jag kommer stå mycket i sommar och skölja sallad och torka den i slungan som låter som ett flygplan.

>



Jag måste bara till sist få skryta lite om våra frukostar som vi får på helgerna när Helena T som jobbar i köket är här. Wow, säger jag bara. Hon lagar den godaste maten också! Får man en rejäl frukost och lunch så jobbar men så himla mycket bättre än om man bara slänger i sig några mackor. Tack Helena, du är bäst!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar