torsdag 19 augusti 2010

Klippt

Nu kan jag pusta ut. Säsongen är över. Vi har öppet till fyra igen. Dagarna lunkar på i vanlig takt och sakerna blir gjorda på ett annat sätt. Jag har ätit mycket fikon vill jag erkänna. Men nu är jag rätt trött på dem. Fy skäms va! Men goda är dom..




Tomaterna börjar bli lite dåliga. Så jag satt igår morse och bytte ut de dåliga mot fräscha och skurade ur lådorna. Det går så fort nu i röt månaden. Jag satt igår hela dagen och rensade ut ogräs i rosbänken. Det såg nästan inte ut som en försäljnings bänk först. Men nu har jag tagit bort allt ogräs, grävt ned rosorna ordentligt och vattnat dem. De ska stå där hela vintern så det är sjukt viktigt att de är nedgrävda ordentligt i jorden så de inte fryser i krukan. Fint blev det. Sen var jag smutsigast i världen.








Idag har vi ägnat dagen åt att toppa tomater, klippa vinet och rensa bland gurk plantorna. Jag och Kristoffer begav oss till Tomatväxthuset efter fikat. Det behövdes stege för att toppa de där tomat plantorna. Man toppar av plantorna för att skynda på mognads processen. Om de får fortsätta växa kommer de bara bli högre och högre och tomaterna hinner aldrig mogna innan de ska tas bort. Man toppar dem precis bredvid en blomma.








Sen blev jag helt absorberad av gurk plantorna. Jag stod och klippte tills jag slutade idag vid fyra. De var så krångliga. Jag fick följa en stam upp. Och sedan försöka trassla ut den från alla de andra stammarna och sidoskotten som satt där i samma härva. Men jag blev nästan klar i alla fall. Stor hög blev det också. Toppade inte bara plantorna, utan rensade bort alla halv vissna löv och klippte bort massor med sidoskott..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar