tisdag 3 augusti 2010

Tomatfest

Nu har jag fixat till min dator så att jag kan börja skriva igen.
Förra veckan hade vi smakprovning på tomater. Det kom väldigt mycket folk och sen köptes det väldigt mycket tomater efteråt.







Jag har varit ledig i fyra dagar så det har inte hänt sådär speciellt mycket. Men jag tänkte berätta om de nya rutinerna som vi har nu.

Om man börjar klockan 8.00 så startas det med matning av djur och vattna samt öppning i växthus. Sedan tömmer man komposten från gårdags kvällen och ger hönsen det som är separerat för dem. Ungefär när det är avklarat kommer någon från köket med en lapp med allt som de vill ha skördat under dagen eller förmiddagen. Det brukar jag försöka vara klar med tills fikat. För sedan har man så mycket annat att göra. Efter fikat kan man börja skörda till handelsboden om inte det skiftet som kommer då gör det. Annars kan man få åka till tomatväxthuset och skörda tomater. Det tar ungefär två timmar eller mer, jag trodde att det skulle vara snabbt gjort men det tar sin lilla tid att titta igenom alla plantor och bäddar! Det roligaste med tomater är att när man tjuvar dem, så blir man grön. Och när man skördar dem så blir man svart och gul. Och så smakar de gott också. :D Efter lunch tar man kunder eller gör det som ska göras i trädgården. Plantera sallad eller så sallad i bänkar, rensa ogräs eller vattna. Man slutar ju oftast 16.00 så jag brukar försöka att antingen skörda till köket innan det eller vattna i växthusen så det är klart till den som ska jobba till 18.00.





Om man börjar klockan 10.00 så startar man med att skörda till handelsboden. Det brukar ta sin lilla tid och det är inte alltid man är klar till klockan elva. Klockan elva så slår man in kassan och sen får man börja jobba ute i trädgården om inte det kommer kunder. Så får man växla hela dagen med att ta hand om kunder och jobba ute i landen. Ibland så måste jag stå ett tag efteråt jag har haft ett par kunder och tänka, vad fan det var jag gjorde innan det här? Man blir lite senil. Haha. Vid fyra-tiden kan man börja vattna ute på krukorna, träden och buskarna. Ta hand om de sista kunderna och ta sig en fika för att orka till klockan 18.00.









Så är det hörni. Och nu har jag fått veta att vi ska ha öppet till 20.00 i trädgården. Så då blir det nytt schema igen.

Det har flätats vitlök i veckorna också. Det tog ett tag innan jag fick in snitsen men nu tror jag att jag stolt kan visa upp en bra fläta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar