torsdag 26 maj 2011

Kringelkrångel

Igår så började jag gråta för jag blev så arg. Emma från trafik kontoret som är min kontakt med kommunen ringde igår morse och sa att deras entrepenör hade svårt att få tag på kogödsel. Jag har tidigare sagt att hästgödsel funkar lika bra men att jag vill inte ha någon hästgödsel som innehåller maskmedel, eller ens spår av det. Och det kunde inte de garantera. Så då sket det sig där. Emma frågade om jag visste någon gård i närheten som kunde leverera bra ekologisk kogödsel. Jag gav henne nummret till Säby Gård, som ligger utanför järna.

En timme senare ringer hon igen och jag hör på hennes röst att nu är det ett nytt problem. Det finns nämligen en lag eller ett EU direktiv som säger att en kommun kan inte köpa gödsel från en gård som inte ligger i sin egen kommun. OCH att om de ska köpa gödseln så måste den sedan värmas upp och steriliseras för att bli godkänd att användas. OCH då har man ju tagit bort alla de där gosiga sakerna som man vill få ut av gödseln. Gillar vi EU? NEJ

Eftersom jag har gjort en jordblandning som de ska försöka matcha så gott det går så uppstår de här problemen. Jag vill ha en jord i de här bänkarna som är bra. Inte bara en jord som är gjord på planteringsjord och kogödsel i påse. Kogödsel som man köper på plantagen innehåller 10 % kogödsel och resten är torv. och ändå så får man kalla det kogödsel. Jag vill inte ha odlingsbänkar som bara består av torv. Då känns det som att jag är en förrädare för allt jag har lärt mig och ska lära ut i framtiden.

Jag vill ha en jord som är lerhaltig. Inte så att den består av tung lera, men med lite struktur i i alla fall. Och så hade jag helst velat att den trädgårdsjorden hade varit den befintliga jorden, alltså den som de gräver upp ur hålen där bänkarna hamnar. Men eftersom den här parken anlades på 80-talet så la de ett tjockt lager med grov stenkross under gräsmattan. Bra jobbat! Min jordblandning ser ut såhär på ett ungefär:
50 % Matjord (trädgårdsjord)
20 % kogödsel
20 % kompost
10 % sand

I alla fall så har de lite problem så att säga med att hitta en jord som passar in på min beskrivning. Hasselfors säljer en frilandsjord som är det närmaste de kunde komma. De har dock haft konstgödsel i den blandningen så jag fick spel. Men just då såg det inte ljust ut så jag sa varken ja eller nej. Utan lät Emma ta det beslutet. Så la vi på och jag trodde att jag skulle gå sönder. Skulle hela grejen falla på det här?? Fan heller.. Jag ringde Olof och beklagade mig och han kom med det bästa beslutet. Vi köper kogödseln. Så får kommunen stå för resten av jordblandningen. Då blir det bättre för mig också, jag kan ha koll på vart jag vill ha mer gödsel och vart det ska vara lite mindre. Klippt och klart! Så blir det! Heja oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar