tisdag 28 juni 2011

Marktäckning

Det börjar ju bli sommar nu på rikigt. Jag har funderat lite de senaste dagarna på hur jag ska få tag på bra marktäckning. Marktäckning är bra på sommaren då det får fukten att stanna längre i jorden samt att det håller ogräset borta. Plus att det ger extra näring till växterna. Iaf så har jag funtat lite på vart jag ska få tag på bra gräsklipp. Jag skrotade den iden efter att ha tänkt på att alla har visst börjat köra gräsklippare utan uppsamlare. Och jag bor ju inte i något villa område precis, så då blir det ju extra svårt..

Gräsklipp är extra bra då det ger kväve och inte tar något från växten på samma sätt som tex halm gör. Halmen är så svårnedbrytbar att den stjäl en massa näring från jorden och växterna. Och det vill man ju inte. Så då är gräsklipp perfekt. Men det funkar ju också med ängsgräs. Så jag drog ut mot orhem och skar gräs en bit in längs vägkanten. Fick ihop en halv säck innan benen var helt och hållet myggbitna. Så nu har jag marktäckt en och en halv bädd. Jag tänker att det får bli de mest näringskrävande växterna som får den här sortens täckning, squashen, gurkan och tomaterna. Glada blir de iaf!

Det har kommit upp massor med godsaker nu den senaste veckan.





Och så fick vi ned en bänk med sallat i söndags också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar