fredag 7 maj 2010

Fruktskog

I måndags kom det tjej som heter joppe som ska planera och anlägga en fruktskog borta vid tomtatväxthuset. Det ska bli jätte spännande. Jag kommer med en massa frågor hela tiden. Hon går en trädgårdsutbildning som heter Dacapo (jag tror det stavas så) och det här blir hennes exjobb. Vi har pratat mycket i veckan om marktäckning. För i den lilla fruktskogen här i trädgården är det väldigt mycket kirskål. Och då funderade vi på om vi skulle lägga tidningar, gödsel och halm. På holma, i deras skogsträdgård har de lagt gödsel först och sen tidningar och halm. och vi satt och tänkte vad som är bäst. jag tänkte att det kanske är bäst med tidningar först, för de kväver ju ogräset och sen kommer gödseln som lägger sig tungt och så förmultnar allt väldigt långsamt. Om man lägger gödseln först så kanske ogräset kan komma upp ändå.. Men det kanske är så att båda sätten är lika bra? Hm. Får kollas upp!

Men jag tänkte på kaninerna som vi har, i deras inhängnad är det ju inget ogräs alls, de har ju ätit upp allt. Så jag föreslog för helena att vi kanske ska prova att göra en inhängnad i fruktskogen och låta kaninerna vara där under dagarna och få stå för ogräsrensningen. Och så får man ju självklart sätta något runt träden så att de inte börjar gnaga på dem. Och helena tyckte det lät som en jättebra ide, så jag tror att vi nog kommer göra det!

Idag har vi fortsatt med vårstädningen. Rensat bland perennerna och kollat vad som lever eller inte. Jag satt med min fina perennbok och slog upp alla växter, så jag får en bra koll på läget. Sen har vi grävt alla bäddarna, det är kanske fyra kvar nu. Det går fort om man är två. Det var rätt skönt att jag hade två arbeten som man kunde gå emellan. När jag blev för trött i ryggen kunde jag gå till perennerna och när det gjorde ont i baken så grävde man bäddar igen. Det är nog bra att variera sig, så man inte sliter ut sig.





Plockade kirskål till köket och den första ruccolan har kommit upp nu så det är bara att börja skörda. Hade mina första kunder idag, om de är lite stressade så blir man automatisk stressad också. Får hitta ett lugn i allt tror jag. Kom en norsk kille och ville köpa träd till frugan sin. Jag valde ut ett fint plommonträd till honom. Kände att jag måste nog sätta mig ned och läsa på lite om fruktträd senare.

Nej nu kan jag tyvärr inte sitta här längre, ikväll kommer det ett sällskap på 31 pers som ska husera i ett av växthusen. Så jag tänkte nog vattna nu, blir så jobbigt om man måste krångla sig in där senare när de har kalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar