torsdag 20 maj 2010

Tjugofem grader i maj

De här två dagarna har fått en att tro att sommaren redan är här. Det har varit sjuukt varmt. Vi har till och med badat i havet. Jag har flyttat upp i praktikant-stugan uppe på berget nu i alla fall. Det är så fint, åttakantig och med utsikt över trädgården!




Igår städade vi ur bland kryddorna i den sista bänken. Salvian och kryddtimjanen hade nästan dött, vi fick slänga mer än hälften. Resten stoppade jag ner bakom köket i kryddlandet som finns där.




Jag pratade med en klasskompis igår. Och hon undrade om det verkligen inte fanns komposter i permakultur. Eftersom det snackas mycket om att man ska lämna kvar ogräset så det kan återinföras i systemet och ge näring direkt till plantorna. Och jag tror att det beror helt på vilken plats det handlar om. Kosters Trädgårdar är ju en visningsträdgård, det kommer väldigt mycket folk hit. Då är det ju fint om det inte är så skräpigt, plus att det blir mycket material i en trädgård, som gamla uppkrukade plantor och sånt. Så här finns det en tre års kompost. Första året hälls det på med växtmaterial i en limpa. Året efter planteras det squash eller pumpa i limpan och tredje året blir det en ny färdig bädd att plantera i. Vi har också hushållsavfallskompost och till hösten ska Helena göra deras första såjordskompost. Så visst finns det komposter allt!



Igår så blev vi klara med perenn bänkarna och då fortsatte vi så. Jag fastnade i kryddsträdgården bakom köket. För länge sen var det ett par tjejer där och anlade en örtgård. Men de tänkte nog inte på att det skulle vara lite praktiskt för de som är i köket. Det är liksom tänkt att de som jobbar i köket bara kan gå och plocka kryddor direkt där och slippa be oss om hjälp. Så jag tog typ en hel låda med förra årets kryddtimjan och fyllde en yta bredvid lite gammal persilja som snart ska kaseras ändå. Och så rensade jag bort en massa ogräs och la på halm. Får vi se om de överlever.





Sen ville Helena att det skulle förstärkas med Salvan i solfångaren. För de som är där ser lite halvdöda ut också. Så jag fyllde på med plantor där. Och så fick jag finbesök av Morris som ville vila i den svarta lådan med salvian. Efter det ville Agneta att jag skulle rensa ur förra årets visningsrabatt. Det kändes jäättetråkigt, för jag ville bara till kryddträdgården. Men jag hittade en massa trädgårdsmålla som jag tog upp och satte i en sålåda. Tänkte att de vill jag nog ha någonstans i sommar. Plus att bladen är så väldigt goda! Och så var det sallad som hade självsått sig själv som jag flyttade till en grön låda. Sen var den dagen slut så jag och maja gick och badade i havet. Det var kallt, men inte iskallt.




Idag fyllde vi kryddbänken med alla de överlevande kryddorna och plockade bort blommorna på gräslöken för att inte all kraft ska gå till dem. Sen så gick joppe och sådde och jag fick stå i köket och diska i två timmar. Det är faktiskt rätt kul, men på slutet blev det lite stressigt och lite för varmt. Efter lunch så bestämde vi oss för att dra och bada, och då fick vi med oss Helena också. Väldigt skönt med ett kallt dopp. Man blir liksom pigg och orkar mera.




Jag har börjat gilla den här kryddträdgården bakom köket. Och typ känner att jag vill fixa till den. Den känns lite bortglömd. Så jag började med att flytta en stor gräslök som hade stått i visningsrabatten, delade den i tre och planterade den där. Sen fortsatte jag med att resna bort ogräs och tog bort en massa oregano plantor som hade dött under vinterna. Så planterade jag in nya och blandade in lite mejram också. Sen kom Helena och vi pratade om att det borde finnas något högt där bak mot oss. För det finns en trappa som går upp till ett soldäck. Som är till för oss, där vi ska sitta i sommar och äta i lugn och ro utan massa människor runt omkring en. Så vi diskuterade lite och kom fram till att vi kunde ha störbönor där, och solroser. Så jag luckarde upp jorden och sådde massor med olika störbönor.










Sen kom regnet. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar