onsdag 5 maj 2010

Rikskändis

Idag är jag ledig eftersom jag ska jobba hela helgen när Helena håller i Permakulturkurs i Norge. Så då får jag bossa i trädgården. Inte helt själv men nästan i allafall. Det ska bli kul. Imorse när jag vaknade hade det minsann hänt grejor i världen sörni! Mobilen brukar jag ha avstängd för att ingen ska störa en på natten när man behöver sin sömn som bäst. Så imorse när jag slog på den rasade det in minst fem nya sms (det brukar vara ett). Polare var som galna, de hade sett mig på framsidan av Metro idag. Och jag som trodde att det bara skulle vara i Göteborgs Metro, inte riksmetron. Men tji fick jag! Så ut och leta upp en tidning sen och läs om kollektivboende!


Igår skulle vi ju egentligen över till Nordkoster på ett uppdrag. Men på morgonen när vi vaknade blåste det och regnade ganska mycket. Så Helena beslutade att vi skulle stanna i trädgården istället. För om man beskär buskar när det regnar så kommer det in fukt i de nya snitten och då är det lättare för svamp och bakterier att sätta fäste. För de cirkulerar i vatten. Jag ställde mig i såkammaren och omskolade gurkan och melonerna. En kompis till helena hade sagt att det var dålig grobarhet på frön från Runåbergs, men på salladsgurkan var det 100% grobarhet. 105 sådda frön blev minsann 105 klara plantor!





Efter fikat blev det en genomgång av alla sommarblommorna i trean med Agneta. Hon är expert på blommorna här i trädgården. Jag ska försöka lära mig så många som möjligt, för på torsdag åker Helena på den där Permakulturkursen i Norge. Och då är det ju bra om jag vet var blommorna står och vad de heter och sånt. Så jag tänkte skriva ner dem här också. Så kan ni också få veta vad vi har för ett sortiment här!


Lobelia
Tåligt släkte, tacksamma plantor. Blommar hela sommaren. Man behöver inte ta bort blommorna för att de ska blomma igen, de gör det ändå. Bäst i krukor och amplar. Kan stå på friland som kantväxt.

Kap Lobelia 15 cm
Cambridge Blue, Ljusblå, Marinblå
Rosamund, Körsbärsröd

Häng Lobelia 20 cm
Cambridge Blue, Marinblå
Blue Splash, Blåspräcklig, vit
Rigata Lilac, Lila
Cascade Rainbow, Flerfärgade

Lobularia 15 cm
Små, små blommor i en flock/klasar. Kan klippa bort blommorna så att det kommer
fler blommor. Honungsdoftande.

Snow Cristal, Vit
Violet Queen, Lila
Rosie o´Day, Rosa

Viol 15 cm
Blå, violett, gul, orange, röd och vit i
många nyanser och ofta två- eller tre-färgade. Tål frost ned till -5 C



Praktmalva Mauritania 80-100 cm
Rödviolet blomma med ådring. Vill ha mycket jord. Går i kruka men bäst i rabatt.

Zuluaster 25-30 cm
Himelsblå, typ asterblommor. Lite buskig. Väldigt vacker mitt, lite
ljusare än kronbladen. Klipp bort blommorna, så kommer det nya.

Cosmos 60-100 cm
Från mörkt rosa till vitt i olika nyanser. Bra i rabatter tillsammans med andra sommarblommor eller perenner och buskar. Fin snittblomma.

Sinata mix, lila, vitt, purpur


Kryddtagetes Tagetes tenifolia 25-30 cm
Små gula, röda och oranga blommor. Blommar i mängder. Doftar starkt kryddigt. Går att äta både bladen och blommorna. Passar bra i sallader. Blommorna är gott i te. Bäst på friland, blir som en liten buske. 20 cm mellan varje planta. Inte bra i krukor.

Tagetes Linne´ 60-80 cm
Gammal variant som inte säljs i platskolor. Rödbrun med gula inslag ibland. Friland. Vi tar egna fröer.

Tagetes Favorite red 20-25 cm
Mörkt rödbrun
Silvia


Nikotiana Narcisstobak 120-150 cm
Långa strutformade, doftande blommor, sitter i klasar högst upp.

Only the lonley, vit

Nicotiana Blomstertobak 25-80 cm
Upprätt växande plantor med ljust gröna , sträva, ovala blad och trumpetformade blommor.

Crimson bedder, rödaktig, men kan övergå till lila

Pelargon Sticklingar

Dr. Margarite, knallrosa
Drottning ingrid, (vet vi inte än)
Rose spot, Rosa
Margarite Hybrid, Rosa

Smultron Perenn
Röda och gula. Ger stora fina bär redan första året.

Ampell Jordgubbe
Aldrig haft i sortimentet förr. Hängande. Röd gubbe.

Klockranka
Mörkt blålila blomma. Augustiblommning. Bra vindskydd. Oerhört täta. 1 planta
täcker 20 cm. Vill ha mycket näring. Tålig mot vind och väder.

Nemesia 25-30 cm
Trumpetformad blomma. Blandade färger. Bäst i ampell och kruka.

Blå Salvia 40-50 cm
Lejongapsformade klarblå blommor. Krukor och pottor.

Pysslinkrage 20-25 cm
Liten prästkrage. Väldigt intensiv blommning.

Jätteverbena 170-200 cm
Lila blommor i en klase. Klarar övervintring.

Så. Det var dom blommorna. Jag tror att det finns fler men de är nog inte klara än. Men priset på sommarblommor kommer variera mellan 15, 19, 25 och 32 kr.

Kom hit i helgen och testa mina kunskaper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar