tisdag 11 maj 2010

Nordkoster

Idag har vi varit på vårat uppdrag på Nordkoster. Men för att komma dit behövde vi ta körkort! Det finns nämligen, förutom kosterbåtarna, en linfärja som man kan åka med. Och eftersom Joppe och jag kommer vara här båda två ganska länge så tyckte Helena att det var lika bra att vi fick ett eget kort. För man behöver ha ett kort för att kunna köra färjan. Om man inte vill stå och vänta halva dagen på att det ska komma förbi någon som också ska över. Så prick klockan tio kom Göran ned och lärde oss allt vi behövde veta för att klara av att köra färjan på egen hand. Så nu äger jag mitt första körkort!




Vi hade med oss chris-hojjen, som känns konstig att köra först eftersom man styr med bakhjulet och inte framhjulet, men efter ett tag vande man sig och då gick det som på räls. Vi hade lastat den med allt vi behövde för vårat uppdrag. Jag cyklade på den efter joppe och det är tungt alltså, och ibland riktigt svårt. Den är nog gjord efter Helena, för jag slog i backen nästan hela tiden med fötterna. När vi kom fram var det dags för fikapaus innan arbetet kunde börja!




Det är alltså ett bostadområde med en gemensam trädgård, med syrenhäckar och oxel runt o,. Vårat uppdrag var att rensa bland syrenen, kantgräva och ge den gödsel och ny täckbark. Och samma sak med oxeln. Sedan fanns det vinbärsbuskar som vi skulle beskära (fast det ska man inte göra vid den här årstiden, men vi var tvungna), och gödsla upp med kogödsel. Vi svor mest hela dagen, för den här trädgården är byggd direkt på stenkross, och så är det ungefär tio cm med jord. Som är Väldigt mager. Så det var svårt att luckra i joden, vi fick bara upp sten. Och så kändes det så himla värdelöst att man skulle rensa där och täcka med lite bark. Varför inte täcka direkt med halm? Jag vet att de flesta tycker att det ser skräpigt ut med halm, men att rensa ogräs fem timmar varje år är ju rätt ovärt också. Men nu vet jag att om jag ska planera en trädgård i framtiden så kommer jag välja marktäckande växter och perenner istället för ogräs. Men vi blev i alla fall, efter några timmars slit äntligen klara med syrenhäcken och vinbärsbuskarna. Och här är resultatet. :)





Imorgon ska vi åka över igen, på en halvdag, och då ska vi rensa bort brännässlor bland vresrosorna och gödsla upp några ölandstokar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar