måndag 3 maj 2010

Inledning

Jag har startat den här bloggen för att lära mig själv mer om vad jag håller på med under min praktik som trädgårdslärling. För jag känner att den här platsen som jag är på ger mig så mycket att jag nästan skulle vilja prata med någon varje dag om de grymma saker jag får göra här. Och jag tänker att ni därute kanske inte vet om den här platsen, och då kan jag nu ge er en chans att få vara med lite genom mig!




Jag går vanligen på en Biodynamisk och ekologisk skola utanför Järna som heter Skillebyholm. Ni kan besöka den på www.skillebyholm.org om ni vill veta mer om den. Är nu på mitt andra år och då har vi en praktikperiod på sex månader. Det känns väldigt bra, för nu får jag vara med under en hel säsong och verkligen få lära känna platsen som jag är på. Jag har valt att vara på Kosters Trädgårdar, som ligger på Sydkoster, en ö utanför Strömstad. Det är en trädgård med ekologisk odling och där de håller på med Permakultur. Permakultur är väldigt viktigt för mig då jag gjorde ett projektarbete på just det ämnet. Och det känns bra att jag är här så jag kan lära mig mer praktiskt hur man kan använda sig av det. Kosters Trädgårdar ägs av Helena och Stefan von Bothmer. Helena är trädgårdsmästare och utbildad permakulturdesigner. Stefan är från början biolog, håller på med utomhuspedagogik och är alltiallo, håller i guidningarna, står i resturangen och håller musik kvällarna. . Trädgården är iallafall 0,5 ha stor och allt odlas ekologiskt och det bästa av allt är att det gödslas med tång. Som hämtas ur havet. Hur hållabart är inte det? Grymt!
Resturang och café byggt med halm- och lerteknink. Höns (bohus dals svarthöna), bin samhällen och kaniner. Veduppvärming, egen brunn, damm till bevattning och solpaneler för varmvatten. Om ni vill veta mer om vad som händer här under året kan ni gå in på hemsidan www.kosterstradgardar.se och läsa mer där. Det kommer komma mer fakta under tiden gång men nu tror jag det ska börja bloggas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar