måndag 3 maj 2010

Vårstädning

Idag har vi fortsatt med vårstädningen. Så det blev att klippa ned kryddväxterna. Jag tänkte att det är väl sånt man gör på hösten men tji fick jag. På hösten behöver kryddväxterna den torra veden för att klara vinterkylan. Så därför är det bästa att klippa ned den på våren istället. Plus att det är väldigt vackert på vintern med de torra kvistarna som sticker upp ur snön som en påminnelse om att det visst finns liv därunder någonstans. Jag och Maja startade med Örtspiralen. Den är byggd på ett sådant sätt att man bygger en bädd på höjden. Man kan grunda med att gräva en djup grop som man fyller med stora stenar, för dräneringens skull. Och sen bygger man uppåt i en spiral.Sen fyller man på med tex planteringsjord. Så är det bara att plantera in kryddorna. På så sätt kan man tillgodose de växter som vill ha mer sol och de som vill ha lite mindre. På nedre delen kan man ha tex persilja och sånt som vill ha det lite fuktigt och längre upp lavendel som vill ha det torrt. I slutet av spiralen kan man göra en liten sänka där vatten kan samlas. Det är bra för fåglarna, som får en extra vattenkälla.




När vi var klara med örtspiralen fortsatte jag med salvian borta vid solfångaren. Det är en vägg byggd av naturmaterial såsom hassel, lönn mm. Allt som går att böja. När de röjde i skogen så använde de sig av riset som blev över istället för att bränna upp det och då blev det den här solfångaren. Den har flera funktioner. Bla fångar den upp solljuset (som namnet säger) eftersom det är den högsta punkten i trägården. och så leder den i folk vidare in på platsen. Väldigt fiffigt. Men i allafall så klippte jag ned salvian och isopen som växer på varje kant av solfångaren. Salvia, isop och lavendel ska man bara klippa ytterst lite på eftersom de har väldigt svårt att få nya rottskott. Det växer hellre ut på gammal ved. Så det får man tänka på så man inte klipper ned de helt. Jag rensade bort all kvickrot och kirskål som har valt att slå rot där. Visst är kirskål gott och så men man vill ju inte att det ska ta över hela trädgården. När jag var klar så täckte jag med halm för att det inte ska komma upp nytt ogräs, plus att det är väldigt snyggt också!





Imorgon har vi ett uppdrag på Nordkoster. Vi ska vårstäda en trädgård i ett bostadsområde. Beskära rosor, rensa i rabatter och gödsla. Mer om det i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar