söndag 6 juni 2010

Kompost

Tadam! Gissa vad som kom upp ur däcken igår morse? Jo, potatisblast! Kommer blasten bara upp lite till så ska det läggas på fler däck och mer jord. Väldigt spännande!




Joppe och Ida byggde upp den nya kompostplatsen i onsdags. Innan har den varit gömd uppe bakom odlings kammaren, men nu ska den bli en del av trädgården. En plats som är mer tillgänglig och öppen och lätt att hitta. Kanske blir folk nyfikna och förstår att det där med kompost är ju inte så svårt.




Först klipptes kirkålen ner till marken, därefter las det på stora kartong bitar som hade blivit doppade i dammen innan. Ovanpå ställdes de nya kompost bingarna och en plattform som man kan stå på om man inte når upp när man ska hälla i hushållsavfallet. Upp mot bingarna blev det en väldigt fin väg av flis. Som också kommer hålla ogräset borta. På högra sidan ska det komma tre bingar till. Och framför dem blev det ett staket med trädgrenar och av vad vi nu vill lägga där som en liten avskärmning. Det är så att allt hushållsavfall från köket och huset går till den här komposten. Lite av maten går också såklart till hönsen. Det är alltså tre kompost bingar. En för varje år. Det tar ungefär tre år för hushållsavfallet att förmultna och bli jord igen. Efter varje tömning ska det täckas med ett lager flis.



Jag känner att jag egentligen inte kan så himla mycket om att kompostera i behållare. På Skillebyholm använder vi oss av limpor istället och då mixar vi växtmaterial med hushållsavfall. Som en tårta nästan, ett lager avfall, ett lager växtmaterial. Då får avfallet stå i en behållare tills hösten då det hamnar i en limpa. Och så nästa höst så luftas den med grep, ifall den har avstannat eller blivit för blöt. Jag har funderat rätt mycket de senaste dagarna om det inte är lite för mycket skugga på den här platsen. Att det kan bli för blött och så. Det är morgonsol dock. Men Joppe sa att det luktar mer om det är i sol. Men hur mycket sol är det som gäller då? Jag vet att den inte kan stå i fullt solsken, men helskugga är väl inte så bra heller? Och hur luftar men en kompost i en behållare? Kanske det funkar att bara grepa runt lite. Jag får helt enkelt ringa till skolan och prata med Johan om saken.


Annars den här veckan så har vi planterat ut gurkan i ettan. Och melon. Städat i trean, gjort ordning bland kryddorna och klippt en massa gräsmatta. Störbönorna som jag sådde bakom köket har antingen ruttnat eller ätits upp för det är bara tre som har kommit upp ur jorden. Så jag satte en massa solroser där istället.







Massor med sommarblommor har slagit ut nu också, så himla fint!





Nu skall jag gå och lägga mig mitt på blanka dagen, ledig som jag äntligen är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar