onsdag 2 juni 2010

Tomatväxthuset

Jag har haft lite svårt att skriva de senaste dagarna. I och med hela den här grejen med Ship to gaza så har det känns som så meningslöst att sitta och skriva om min praktik när det är folk som blir skjutna när de försöker göra en bra sak. Men joppe påminde mig att jag måste skriva ändå, världen har inte stannat och folk reagerar och det här kommer inte glömmas!

Förra veckan ägnade vi en del dagar åt tomatväxthuset. Det ligger inte på samma ställe som trädgården. Det tar ungefär 5 minuter att cykla dit. Från början var det ett kooperativ som hade växthuset, kvinnor från ön som odlade där tillsammans. Nu är det bara Helena kvar.
Från i höstas och fram till kanske februari har det gått tackor därinne. Så den tredje veckan in i April var vi där och skövlade ut all gödsel och halm, det var liksom ett ganska tjockt nerpackat lager med fårspillning och jord som vi bröt upp. Typ på kanske 20 cm. Kjell-åke och tomas som var där för att hjälpa oss tyckte vi skulle ha traktor och skopa, men det tog längre tid för dem att resonera fram en lösning än det tog för mig, Karin och Helena att grepa upp gödseln och skövla ut den i skottkärror!



Efter det fräste Helena upp hela växthuset med traktorn och så städade vi ur och tvättade väggarna så långt upp vi nådde. Jag och Karin fick äran att mäta upp bäddar och gångar. Det var riktigt kul och klurigt. Vi använde ett snöre som vi knöt upp för gång och för bädd. De blev inte exakt raka men iallafall inte helt snea. Det svåraste var att få de lika jämna. För det lutar i mitten så där blev det alltid lite nivåskillnad. Sedan fick vi äntligen plantera. Det var några riktigt kalla nätter där efteråt och det blev problem med pumpen och automatiken så efter några veckor fick vi byta ut en del plantor..









Det här var alltså i slutet av April. Och jag hamnade inte i tomatväxthuset förrens en månad senare. Då var det verkligen skillnad. Det hade planteras sallat mellan busktomaterna och nu skulle paprikan och chillin ut. En del ogräs var till och med större än plantorna! Ogräset rensades bort och då började tomaterna dala. Det är ju väldigt högt i tak i det här växthuset så det är ju inte bara att hänga upp snöret. Jag fick använda en plastpinne med ett jack i ändan och så balansera snörhållaren på den tills den fastnade på metalltråden långt däruppe. Fick in en ganska bra teknik och sen blev jag ganska trött på att behöva lägga ned pinnen varje gång jag skulle fästa snöret på platorna. Så då fick jag med mig och Maja och vi blev ett sjukt bra team. Jag hookade fast snörerna och hon hakade fast klämmorna på snöret och runt plantorna. På en dag gjorde vi tre och en halv rad. Joppe och hennes besök dök upp och då fick de hjälpa till att tjuva tomaterna. Med det menas att man tar bort de nya skotten som kommer i bladvecket. De tar bara den näringen som ska gå till fruktsättningen. Det finns också sådana tomater som man inte behöver tjuva. Och det är cocktailtomater och körsbärstomater. Jag funderar på vad det är för skillnad på de två sorterna. Jag trodde nämligen att det är samma sort. Men icke!









Vi har gjort massa mer saker men det tar jag i övermorgon. Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar